2021 Menu

Følg Kongen 20

Uge 50 2021
af Rick Joyner

Det første Jesus sagde til de første, han kaldte til at følge Ham, var: "Følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere" (Matt 4:19). Dette handlede om mere end blot at forholde sig til dem i deres nuværende erhverv. Dette er grundlæggende for at følge Ham. Fiskere fanger fisk, så hvordan ville man fange mennesker?

Der er ligheder i, hvordan vi fanger fisk og mennesker, såsom at bruge forskellige slags madding til at fange forskellige slags fisk. På samme måde skal vi bruge forskellige metoder til at deage forskellige slags mennesker. Denne færdighed er udviklet med erfaring og hengivenhed, og en af de første færdigheder, vi skal også være hengivne som Han's tilhængere. Men ligesom de første disciple, når vi bliver kaldet til at følge Ham, bliver vi kaldet til en radikal forandring i vores liv.

Det næste, Han sagde til dem, Han kaldte, var: "Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. For den, der vil redde sit liv, vil miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det” (Matt 16:24-25). Korset var et velkendt instrument til tortur og død. Hvorfor skulle nogen ønske at følge Ham, hvis det førte til et kors? De eneste, der ville, var dem, der elskede Ham og elskede sandheden mere, end de elskede deres eget liv i denne nuværende verden.

Den definition, Jesus gav for at være en af sine disciple, var så streng, at når vi læser dem, vil vi sandsynligvis tro, at vi ikke kender nogen, der lever sådan, og det er pointen. Der er få kristne, som er Han's disciple efter Han's egen definition. Mange hævder at følge Ham, men de følger virkelig en religion, en doktrin eller andre, der hævder at være Han's ledere. Så hvad gør vi? Vi går til Han's ord om at følge Ham og beslutter os for at gøre dem i stedet for bare at følge, hvad andre har sagt eller gjort.

I Johannes 10:27-28 sagde Jesus: "Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig; og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig fortabes; og ingen vil rive dem ud af min hånd." Enhver sand discipel skal kende og følge Han's stemme for sig selv, ikke kun doktriner, andre disciple eller endda andre store tilhængere, men Ham. Selvfølgelig kender lam måske endnu ikke Han's stemme og skal muligvis følge mere modne får, indtil de gør det, men når de bliver modne, vil de følge hyrden og ikke kun andre får, uanset hvor store de er.

I Skriften er vi alle sønner og døtre. Ingen kaldes børnebørn og børnebørn. Vi er alle kaldet til at være første generations børn af Ham, ikke bare til at kende Ham gennem andre. Derfor sagde den sulamitiske tjenestepige i Salomons højsang, som er et forbillede på Kristi brud, til Ham: "Sig mig, du, som min sjæl elsker, hvor græsser du din hjord, hvor får du den til at ligge ved middagstid? For hvorfor skulle jeg være som en, der skjuler sig ved siden af dine ledsageres hjorde?" (Højsang 1:7)

Vi bør takke Herren for alle de store apostle, profeter, evangelister, præster og lærere, Han har givet for at bygge os op i det, vi er kaldet til at være som Han's legeme, men selv den største af disse kan aldrig måle sig med Herren selv . Vi må aldrig nøjes med bare at kende Ham gennem nogen anden, da de, der nøjes med dette, "tilslører" sig selv.

Missionsbefalingen om at gå hen og gøre alle nationer til disciple er at gøre dem til Kristi disciple, ikke vores disciple. Vi kan være vant til at undervise og lede dem for en tid, men hvis vores tjeneste ikke fører dem ind i et tættere forhold til Ham i stedet for os, er vi kommet langt fra at være den tjeneste, vi er kaldet til at være. Hvor mange er blevet "ført til Kristus", når det eneste, de nogensinde fik, var os?

Når vi nærmer os slutningen af denne tidsalder, vil der blive frigivet en "ny race" af tjeneste, som vil være Kristi sande disciple og hjælpe med at gøre Kristi sande disciple. Om denne nye race vil vi have mere at sige.

Ugens Ord 51
OP